(Інформація любязно запропонована, через відкриті джерела, Харківським міським центром дозвілля молоді - Права студентів: В 2 ч. / Автори-упорядники: А.В. Коновалов, М.О. Шишкова. - Х.: 2009. - Частина 2. - 56 с.)
Раніше вже зазначалося про законом надане право студентів на пільговий проїзд у транспорті.
Зокрема, ст. 54 Закону „Про вищу освіту” каже, що „студенти вищих навчальних закладів, які навчаються за денною (очною) формою навчання, мають право на пільговий проїзд у транспорті ... у порядках, встановлених Кабінетом Міністрів України”, а ст. 9 Закону України „Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні” уточнює, що „для учнів і студентів денної форми навчання загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих
навчальних закладів державою гарантуються протягом року пільги на проїзд по території України залізничним, водним, автомобільним, міським (крім таксі) транспортом. Відповідні
кошти передбачаються у Державному бюджеті України окремим рядком. Порядок надання зазначених пільг визначається Кабінетом Міністрів України. Органи місцевого самоврядування
відповідно до законодавства можуть встановлювати порядок надання пільг на проїзд учнів і студентів у місцевому пасажирському транспорті і передбачати відповідні видатки з місцевих бюджетів”.
Тож, на виконання вимог закону вперше порядок реалізації цього права був установлений Постановою Кабінету Міністрів „Про пільговий проїзд студентів вищих навчальних закладів IIV рівнів акредитації та учнів професійно-технічних навчальних закладів” від 18 грудня 1998 року №2006 з 1 січня 1999 року для студентів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації й учнів ПТУ в міському та приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному й залізничному транспорті по території України в розмірі половини вартості квитка. Пільга діяла щорічно з 28 серпня по 28 червня.
20 лютого 1999 року Кабмін своєю Постановою „Про внесення зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 18 грудня 1998 р. №2006” №229 змінив порядок відшкодування витрат на пільговий проїзд для студентів і учнів. Уже 31 березня того ж року Президент України своїм Указом „Про заходи щодо впорядкування механізму надання пільгового проїзду окремим категоріям студентів і учнів” №309/99 зупинив дію змін і постановив Кабінету Міністрів
України забезпечити відновлення раніше встановленого порядку пільгового проїзду студентів і учнів, невідкладно опрацювавши оптимальний механізм надання їм пільг і компенсацій на проїзд відповідними видами транспорту з урахуванням їхнього матеріального становища.
Саме на виконання рішення Президента було установлено новий урядовий порядок. Вже десять років діє Порядок надання пільгового проїзду студентам вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учням професійно-технічних навчальних закладів у міському й приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України, затверджений відповідною Постановою Кабміну від 5 квітня 1999 року №541.
=====================================================
Увага! В нормах наведеного законодавства можливі зміни, відслідковуйте їх Постанова Кабінету Міністрів України „Про затвердження Порядку надання пільгового проїзду студентам вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учням професійно-технічних навчальних закладів у міському й приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України” (зі змінами) від 5 квітня 1999 року №541
=====================================================
Згідно чинної редакції Порядку право на пільговий проїзд реалізовується для всіх студентів денної форми навчання вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації й учнів професійно-технічних навчальних закладів, незалежно від форм їхньої власності, тільки в міському та приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України. Пільга встановлена в розмірі половини вартості квитка. Досить тривалий час Порядок установлював і період дії пільги (як спадок попередніх рішень) - з 28 серпня по 28 червня, що суперечило вже названій нормі Закону „Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні” („для учнів і студентів денної форми навчання ... державою гарантуються протягом року пільги на проїзд по території України...”, ст. 9). Його було зупинено в дії восени 2007 року Указом Президента України „Про зупинення дії положення постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1999 року №541” від 18 вересня №891/2007 та знівельовано остаточно лишень наприкінці того ж року на підставі Постанови Кабміну від 24 грудня №1403.
Механізм реалізації цього права спрямований на те, щоб українські міністерства, що мають у своєму підпорядкуванні вузи, разом із Міністерством фінансів закладали щорічно в проект Державного бюджету відповідні кошти на пільговий проїзд. Подібне мають роботи й обласні державні адміністрації, закладаючи в відповідні обласні бюджети кошти на витрати, пов’язані з наданням студентам і учням ПТУ пільгового проїзду пасажирським транспортом. Але, практика останніх років показує, що під час формування щороку проектів Державного бюджету передбачаються кошти на компенсацію пільгового проїзду студентів тільки українською залізницею - витрат на інші види транспорту не передбачено. Бо п.4 Порядку каже, що „кошти на пільговий проїзд студентів та учнів у міському транспорті передбачаються у відповідних місцевих бюджетах, у приміському і міжміському автомобільному транспорті - у кошторисах доходів і видатків навчальних закладів, у залізничному транспорті - централізовано у державному бюджеті для Міносвіти”. Але разом із тим обласні держадміністрації мають забезпечувати надання студентам вузів, що фінансуються з місцевих бюджетів, пільгового проїзду в приміському та міжміському автомобільному транспорті, а також пільгового проїзду всіх студентів у міському транспорті (п. 2 Постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Порядку надання пільгового проїзду студентам вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації та учням професійно-технічних навчальних закладів у міському й приміському пасажирському транспорті та міжміському автомобільному і залізничному транспорті територією України”).
Так, органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства можуть встановлювати порядок надання пільг на проїзд студентів у місцевому пасажирському транспорті та передбачати відповідні видатки з місцевих бюджетів (ст. 9) Закону України „Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні”), але, разом із тим, норми Бюджетного кодексу (ст. 102) вимагають компенсації таких видатків місцевих бюджетів з Державного (за рахунок субвенції), бо саме законом така пільга була встановлена й нею гарантується. На прикладі Харкова такий підхід реалізовано в міському комунальному електротранспорті - трамваї та тролейбусі. Студентський постійний квиток має коштувати для самого студента половину звичайного, а іншу половину міському бюджетові має надати держава.
Тривалий час ХКП „Міськелектротранс” виконувало Розпорядження Харківської обласної державної адміністрації „Про організацію виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 5 квітня 1999 р. №541...” від 27 квітня 1999 року №340. Однак із 2004 року перевезення студентів і учнів ПТУ здійснювалися без передбаченого законом відшкодування з держбюджету. За цей час міський трамвай і тролейбус витратив на перевезення молоді1: [...]
Ситуація щодо приміського та міжміського автомобільного транспорту, кошти на пільговий проїзд у якому мають бути передбачені в кошторисах вузів. Як використовувати такі асигнування, керівник навчального закладу (ректор) визначається через свій наказ за погодженням із студентським профкомом гласно за участю представників студентської групи на кожний календарний рік у межах коштів, виділених на зазначену мету (п. 5 Порядку). Важливо, що під час встановлення цього порядку виплат ректором враховується віддаленість місця проживання студента від вузу, його матеріальне становище тощо.
І наостанок щодо проїзду залізницею. Зважаючи, що „кошти на пільговий проїзд студентів ... передбачаються ... у залізничному транспорті - централізовано у державному бюджеті для Міносвіти” (п. 4 Порядку), цей вид перевезень залишається найбільш гарантованим стосовно пільг. Важливо, що студентові дозволено купувати квиток у півціни тільки в загальних і плацкартних вагонах (дія пільги на купе та СВ, природно, не розповсюджується). Також слід пам’ятати ще дві важливі речі при використанні цього привілею: - по-перше, пільга надається студентові при пред’явленні чинного студентського квитка; - по-друге, студент сплачує половину вартості проїзду, а не половину ціни всього квитка, куди входять різні збори (зокрема, комісійний). [...]
Джерело: ciacy.org.ua.
|